Champagne Jules Mumm & Co. – Maurice Réalier-Dumas, 1895

450

Champagne Jules Mumm & Co.“, kleurenlithografie ontworpen door Maurice Réalier-Dumas en gedrukt in Parijs door Chaix in 1895. Afm.: 33,5 x 11,2 cm.

Maurice Réalier-Dumas (1860-1928) omarmde op jonge leeftijd het impressionisme, met name het werk van Pierre-Auguste Renoir, maar hij omarmde Renoirs model, Louise Papillon, nog meer; zij werden geliefden. Zijn fresco’s sierden de Maison Fournaise, het beroemde restaurant van Louise’s vader.

Opmerkelijk is dat de eerste fase van Réalier-Dumas’ carrière als affichekunstenaar sterk afweek van het impressionisme: we zien op dit affiche voor Mumm’s Champagne uit Reims een gestyleerde, klassieke schoonheid gecombineerd met een Byzantijnse mozaïekstijl. Het ontwerp vangt de feestelijke aard van de drank in combinatie met de verfijning die bij het merk hoort. De poster nodigt de kijker uit om de vreugde en luxe van een goede champagne te ervaren. Het gebruik van rijke kleuren, sierlijke figuren en vloeiende ontwerpelementen weerspiegelt de artistieke kenmerken van de Belle Époque.

Deze lithografie in klein formaat is een voorbeeld van de elegantie en verfijning van de reclamekunst uit de late 19e eeuw, een periode waarin de Art Nouveau-stroming bloeide en commerciële affiches veranderden in ware kunstvormen.

Maurice Réalier-Dumas, hoewel vandaag de dag minder bekend, droeg aanzienlijk bij aan de visuele cultuur van zijn tijd met zijn benadering van reclamekunst. Dit champagne-affiche is een getuigenis van de verfijnde esthetiek in de reclame van de late 19e eeuw.

Prijs: Euro 450,-