ZELDZAME LITHOGRAFIE VAN DE SPOORWEGEN UIT DE TIJD VAN DE KOLONISATIE VAN HET WESTEN VAN DE VERENIGDE STATEN
“American Railroad Scene: Lightning Express Trains Leaving the Junction,” lithografie ontworpen door Charles R. Parsons en Lyman Atwater en in kleur gedrukt door Currier & Ives in 1874. Afmetingen: (voorstelling) 48,9 × 81,6 cm, (voorstelling + tekst: 55,2 × 81,6 cm).
In de 19e eeuw hielpen nieuwe transportmethoden bij de expansie van de Verenigde Staten. Amerika’s eerste transcontinental railroad, ook bekend als de Lightning Express, werd in 1869 geopend en verbond New York City met San Francisco. Dit spoor werd een van de belangrijkste manieren waarop mensen naar de westkust reisden en veranderde Amerika.
Vanaf 1853 publiceerden Nathaniel Currier (en later Currier & Ives) dertig prenten met treinen voor Amerikanen die afbeeldingen wilden hebben van deze toen moderne manier van vervoer, waarmee je (voor die tijd) razend kon reizen en goederen vervoeren.
Op de hier afgebeelde junction naderen twee treinen, getrokken door grote zwarte locomotieven met rook uit hun schoorstenen. Daartussen geeft een man met een witte vlag signalen. Links staat een groot stationsgebouw met een grote menigte ervoor. Rechts op de laatste wagon van een derde trein staat een conducteur. Daarnaast een ‘remmer’ met een seinpaal, terwijl een andere man werkt aan een stapel dwarsliggers. In de verre achtergrond rechts zien we een rivierlandschap met spoorbrug. De prent liet negentiende-eeuwse kijkers zien hoe de spoorweg een instrument was van sociale, economische en politieke verandering, die het landelijke Amerika – een staat die toen bijna een eeuw oud was – transformeerde.
Nathaniel Currier, was in 1835 de oprichter van een succesvol bedrijf in New York dat lithografieën maakte. Ze produceerden duizenden prenten in verschillende formaten die samen een boeiend beeld schetsen van het Amerikaanse leven en de geschiedenis van het midden tot het einde van de negentiende eeuw. Mensen kochten gretig zulke litho’s van pittoreske landschappen, stadsgezichten, schepen, portretten, jacht- en visscènes, huiselijk leven en tal van andere onderwerpen. Het was een goedkope manier (ten opzichte van schilderijen) om huizen of bedrijven te decoreren. Naarmate het bedrijf groeide, rekruteerde Nathaniel zijn jongere broer Charles in de zaak. In 1857 werd James Merritt Ives (de accountant van het bedrijf sinds 1852 en zwager van Charles) benoemd tot zakenpartner; het bedrijf werd vervolgens hernoemd tot Currier & Ives en bleef bestaan tot 1907.
Het kunstenaarsduo Charles R. Parsons en Lyman Atwater, bekend om hun maritieme scènes en stadsgezichten, maakte meer dan dertig afbeeldingen voor Currier en Ives.
Prijs: Euro 4.500,-