HET SINGEL VAN DE KOEPELKERK TOT AAN DE JAN RODENPOORTSTOREN
“Gesicht van de Cingel, verby de Kerk van die van de Ausburgische Confessie, naar Jan Roonpoorts Toren tot Amsterdam”. Kopergravure op twee bladen vervaardigd door Jan Schenk naar het ontwerp van Abraham Rademaker, uitgegeven door Leonard Schenk ca. 1730. Afm. (druk) 56 x 96,5 cm.
Vanaf de Haarlemmersluis kijken we over de Singelgracht: links vooraan de huizen aan de Stromarkt en daarnaast de sobere grandeur van de Ronde Lutherse Kerk. In zgn. ‘strakke stijl’ ontworpen door Adriaan Dortsman, waarvan de met koper beklede koepel al eeuwenlang als herkenningspunt aan het Singel fungeert. Aan het einde op de hoek met de Torensteeg, de Jan Rodenpoortstoren (afgebroken in 1829), de oorspronkelijk middeleeuwse verdedigingstoren, die deel uitmaakte van de Jan Roodenpoort. Helemaal rechts gaat het naar de Brouwersgracht.
Op het water is het een drukte van belang: op de roeiboot links wordt een man met geheven kruik door zijn vrouw ondersteund, ze lijkt er bij te lachen. Beurtschepen liggen aan de kade, met vlotschuiten ter bevoorrading er naast. Roeiboten vervoeren passagiers, handelaren met hun waar, maar ook deftige lieden, wellicht zijn ze op weg naar het statenjacht dat aan de even zijde van het Singel ligt.
Dit blad komt uit een serie van 25 zeldzame fraaie grote gezichten van Amsterdam en geeft een kleurrijk beeld van het leven en bedrijf van de stad aan het begin van de 18e eeuw. Niet alleen voor het stadsbeeld en architectuur uit die tijd is deze bijzondere prent van belang, maar ook door de aardige stoffering, die zeden en gewoonten schetst.
Prijs: VERKOCHT