Rome, Trevifontein – Giovanni Battista Piranesi, 1751

“Veduta della vasta Fontana di Trevi anticamente della l’Acqua Vergine” [Gezicht op de grote Trevifontein, in de Oudheid de plaats…

Lees verder

Veduta della vasta Fontana di Trevi anticamente della l’Acqua Vergine” [Gezicht op de grote Trevifontein, in de Oudheid de plaats van Acqua Vergine (aquaduct)]. Ets uit de Vedute di Roma van Giovanni Battista Piranesi. Eerste staat van 7, uitgegeven in 1751. Afm.  ca. 40 x 55 cm.

We zien de Trevifontein, gebouwd tegen de achterzijde van Palazzo Poli, met bijna 50 meter breedte en 26 meter hoogte, de beroemdste fontein van Rome. Zeegod Oceanus rijdt er op een schelpvormige strijdwagen die door gevleugelde paarden en jonge tritons (zeegoden) naar de oceaan wordt getrokken. Het ene paard is rustig, het andere steigert. Het symboliseert de twee gezichten van de zee. In twee nissen staan links en rechts de uitbeeldingen van Overvloed en Gezondheid.

Toen Piranesi (1720-1778) rond 1740 voor het eerst in Rome kwam, bood de stad met z’n overvloed aan monumenten het meest imposante stadsbeeld van Europa. Het oude eens zo machtige Rome werd in die periode verrijkt met barokke façades van basilieken, paleizen en stedenbouwkundige uitbundigheid zoals de Spaanse trappen en de Trevifontein.

Opmerkelijk aan de werkwijze van Piranesi was dat hij à l’improviste etste, zonder voorstudie of hulplijnen. Door het gebruik van ongewone verhoudingen en ongebruikelijke perspectieven stralen zijn prenten een ongekende grandeur uit. De wijze waarop Piranesi Rome toen in beeld heeft gebracht bevestigt de theorie dat hij ’s werelds eerste belangrijke romantische kunstenaar is geweest.

Prijs: VERKOCHT