Middellandse Zee – Romeijn de Hooghe + Pieter Mortier, 1694

DE MOOISTE KAART VAN DE MIDDELLANDSE ZEE ”Carte Nouvelle de la Mer Mediterranee ou sont Exactement Remarques Tous les Ports,…

Lees verder

DE MOOISTE KAART VAN DE MIDDELLANDSE ZEE

Carte Nouvelle de la Mer Mediterranee ou sont Exactement Remarques Tous les Ports, Golfes, Rochers, Bancs de Sable &c.” Kopergravure op 3 gemonteerde bladen vervaardigd door Romeijn de Hooghe en met privilege uitgegeven door Pieter Mortier te Amsterdam in 1694. 2e staat van 4. Later met de hand gekleurd . Afm. 58,5 x 139 cm. (Lijst: 80 x 160 cm.)

Deze zeldzame vroege editie van de monumentale paskaart van de Middellandse Zee, is versierd met 38 aangezichten van Mediterrane havens en talloze galjoenen en galeien, allegorische figuren en zeemonsters. De kaart verscheen in een apart deel van Pieter Mortier’s zeeatlas Neptune François, afzonderlijk getiteld Cartes Marines a l’Usage des Armées du Roy de la Grande Bretagne. De negen paskaarten in dit deel, alle gegraveerd door De Hooghe zelf, worden geroemd als de “most spectacular type of maritime cartography ever produced in seventeenth century Amsterdam” (Koeman). De kaart van de Middellandse Zee is de grootste en rijkst versierde van de negen.

De atlas is opgedragen aan Willem III (stadhouder van de Nederlanden en na de Glorious Revolution van 1688 ook koning op de Britse troon). De kaart van de Middellandse zee noemt Hiob de Wildt en toont diens familiewapen. Dr. Hiob de Wildt (1637-1704) was eerste secretaris van de Admiraliteit te Amsterdam, het machtigste van de vijf gewestelijke bestuurscolleges voor de vloot van de Republiek. De admiraliteit rustte ook de schepen uit. De Wildt was tevens ossenweider en verdiende fortuinen met het vetmesten van runderen om de vele schepen die voeren vanuit Amsterdam te kunnen bevoorraden met vlees. Een fraai staaltje belangenverstrengeling. De Wildt was woonachtig aan de Herengracht 495.

Romeijn de Hooghe (1645-1708) uit Haarlem, was de beroemdste en succesvolste graveur van zijn tijd. Zijn oeuvre omvat meer dan 3500 prenten. Hij had een atelier waar hij 36 assistenten aan het werk hield.

De ongekende grootte van de Neptune François en het gebruik van een kunstenaar zoals De Hooghe, maakten dit werk een van de meest luxueuze van de periode “intended more as a show-piece than something to be used by the pilots at sea” (Koeman).

Literatuur:

  • C. Koeman. Atlantes Neerlandici. Volume IV: Celestial and maritime atlases and pilot books. Amsterdam 1970, p. 423-431
  • D. de Vries. ‘Chart making is the power and glory of the country’, in: Mirror of Empire. Dutch marine art of the seventeenth century. [Minneapolis] 1990, p. 65-66.
  • R. Putman. Nederlandse Zeekaarten uit de Gouden Eeuw. Abcoude 2005, p. 82-85.

Prijs: VERKOCHT