Danseuse de Cabaret – Umberto Brunelleschi, ca. 1912

Danseuse de Cabaret. Tekening met aquarel, gouache, pen en Oost-Indische inkt vervaardigd rond 1912 door Umberto Brunelleschi (1879-1949). Gesigneerd rechts…

Lees verder

6.500

Danseuse de Cabaret. Tekening met aquarel, gouache, pen en Oost-Indische inkt vervaardigd rond 1912 door Umberto Brunelleschi (1879-1949). Gesigneerd rechts onder. Afm. (ovaal) ca. 32,5 x 24 cm.

De Italiaan Umberto Brunelleschi werkte van 1900 tot aan zijn dood in Parijs. Zijn werkzaamheden als schilder en vooral als kostuum- en decorontwerper maken hem tot een gezichtsbepalende figuur in de geschiedenis van theaterkostuums en scenografie van de 20e eeuw.

Vanaf 1910 zette Brunelleschi de toon door werken te maken die waren geïnspireerd op het 18e-eeuwse Venetië van de Fêtes Galantes van dichter Paul Verlaine. Deze schilderijen stonden vol met jaloerse Harlekijnen, ondeugende dienstmeisjes en verraden Pierrots, ondergedompeld in een sfeer van komische loomheid of verdriet.

Door deze onderwerpen te kiezen, sloeg Brunelleschi een nieuwe weg in die heel anders was dan die van de verschillende avant-garde stromingen in de schilderkunst, die enerzijds probeerden de moderne technologie te verheerlijken en anderzijds nieuwe ruimtelijke dimensies definieerden. Maar deze voorliefde voor fabels en dromen was het resultaat van bijzondere historische en spirituele behoeften. Europa scheurde in die tijd en er was grote sociale en politieke onrust. De middenklasse koesterde zich aan de laatste warmte van de Belle Époque en werd bevangen door een gevoel van onveiligheid. Men zocht toevlucht in de lauwwarme maar vermakelijke aantrekkingskracht van een onwerkelijke sprookjeswereld. Deze hang naar escapisme en spirituele terugtrekking paste bij Brunelleschi’s aard en hij werd een van de meest begaafde en succesvolle vertolkers er van.

Thema’s als dapperheid, sentiment en 18e-eeuwse gratie, versmolten in deze jaren met een gewaagd en fantasievol Oosten. Hier fraai verbeeld in deze tekening van een danseuse.

In 1928 schreef een Parijse criticus: “Brunelleschi’s kunst heeft niets realistisch. Hij zou niet weten hoe hij het moderne leven moet aangaan, met zijn enorme fabrieken en straten vol mensen. Maar de wereld van fictie, die zoveel mooier is dan de menselijke wereld, maakt hij werkelijkheid.”

Prijs: Euro 6.500,- (incl. lijst)