Reclame affiche voor het bal in het “Théâtre de l’Opéra” van Parijs, lithografie in kleur ontworpen door Jules Chéret, gedrukt door Chaix in 1897. Gemonteerd op linnen. Afm.: ca. 124 x 89 cm.
Jules Chéret (1836-1932) was de eerste die kleurenaffiches maakte, levendige ontwerpen voor cabaret, variété en theater zoals Olympia, Folies Bergères en Moulin Rouge. Later breidde hij zijn werk uit naar het maken van advertenties voor allerlei producten. Hij wordt gezien als de vader van de moderne lithografie en het reclame affiche.
Met aandacht voor beeld in plaats van tekst, bracht Chéret een revolutie teweeg in de manier waarop posters werden vormgegeven. Hij meende dat een affiche niet noodzakelijkerwijs een product moest tonen, het was slechts van belang dat het bij de kijker een positieve reactie genereerde.
Met zijn grote affiches met afbeeldingen van vrijdenkende dames, zette hij aan tot de emancipatie van de vrouw. Vrouwen werden vóór Chéret meestal afgebeeld als prostituee, of als puritein. Zijn zgn. ‘Chrérettes’ waren geen van beide. Het werkte merkbaar bevrijdend voor de vrouwen van Parijs, die nu decolletés mochten dragen en konden roken in het openbaar.
Vandaag de dag behoort Chéret tot de meest verzamelde kunstenaars uit de Belle Époque.
Vanaf 1892 ontwierp Chéret reclame affiches voor de gemaskerde bals die elk seizoen in het Théâtre de l’Opéra werden gehouden. Hij maakte tot 1898 bijna elk jaar hiervoor een ander affiche.
Vaak werden de afbeeldingen zonder tekst gedrukt, zodat gedurende het seizoen aparte opdrukken (met verschillende data en locaties, aangezien er elk jaar vier bals werden gehouden) aan de posters konden worden toegevoegd. De compositie is prachtig en combineert elegantie, romantiek, charme, schoonheid en sexappeal op een luchtige, levendige manier.
Het masker doet niets om de charme van deze lieftallige feestvierder te verhullen, met haar stralende verschijning laat ze alle andere aanwezigen onbeduidend lijken.
Prijs: 2.150,-