De vier seizoenen – Oreste Marozzi, ca. 1910

Allegorieën van de vier seizoenen. Tekeningen in inkt en aquarel gemaakt door Oreste Marozzi rond 1910. Drie van de vier…

Lees verder

3.950

Allegorieën van de vier seizoenen. Tekeningen in inkt en aquarel gemaakt door Oreste Marozzi rond 1910. Drie van de vier tekeningen zijn ondertekend op het karton waarop ze gemonteerd zijn: “O. Marozzi – dis. e dip.” Diameter van elke medaillon ongeveer 28 cm.

De Liberty-stijl (“Stile Liberty“) – de Italiaanse variant van de Art Nouveau – bloeide tussen ongeveer 1890 en 1914. De stijl dankte zijn naam aan Arthur Lasenby Liberty en het warenhuis dat hij in 1874 in Londen oprichtte en later in de Galleria van Milaan, gespecialiseerd in de import van ornamenten, textiel en kunstobjecten uit Japan en het Verre Oosten.

De Liberty-stijl was vooral populair in grote steden buiten Rome die een onderscheidende culturele identiteit wilden vestigen, met name Milaan, Palermo en Turijn, de stad waar de eerste grote tentoonstelling van de stijl in Italië werd gehouden in 1902.

Net als andere stromingen van de Art Nouveau had de Liberty-stijl de ambitie om gewone objecten, zoals stoelen en ramen, tot kunstwerken te maken. In tegenstelling tot de Franse en Belgische Art Nouveau, die voornamelijk op de natuur gebaseerd waren, werd de Liberty-stijl sterker beïnvloed door de barokstijl, met weelderige ornamenten en kleur, zowel binnen als buiten. De Italiaanse dichter en criticus Gabriele d’Annunzio had het in 1889, toen de stijl net begon, over “de geniale zinnelijke uitspatting van de barokke gevoeligheid als een van de bepalende varianten van de Italiaanse Art Nouveau.”

De allegorieën van de vier seizoenen die we hier hebben, zijn ontwerpen voor panelen van een kabinet.

Ver” (Lente) heeft haar haar versierd met vlechten, linten en lichtblauwe edelstenen, waarschijnlijk aquamarijnen. Ze passen bij de edelstenen op haar jurk en kunnen worden geassocieerd met de frisheid en helderheid van lente-beken. Haar rustige kleur doet denken aan bloeiende bloemen en het ontwaken van de natuur in het voorjaar. Ze draagt een fijne damasten jurk die duidt op haar welvaart.

In haar hand heeft ze een penneveer en een geopende brief, verborgen door een bos bloemen. Wat heeft het seizoen voor haar in petto?

Met haar licht gebogen hoofd herinnert “Aestas” (Zomer) ons aan Botticelli’s Venus, alleen dan met opgestoken haar, versierd met een zacht gevlochten lint en parels die naar het voorhoofd vallen. Wat we van haar jurk zien, is een viering van lichte sluiers over een rode tuniek. Een grote blauwe edelsteen versierd met robijnen vormt een ketting die haar gracieuze uitstraling ondersteunt. Ze houdt een schoof tarwe vast, verwijzend naar Ceres, de personificatie van de oogst en de zomer.

Het portret van “Autumnus” (Herfst) in profiel doet denken aan een van de drie gratiën van Botticelli. Een cascade van blonde golvende haren is gedeeltelijk op het hoofd vastgepind met een vlecht en versierd met twee strengen parels. De vingers van de jongedame bewegen zich door bladeren, terwijl een tak die om de hals van de dame is gewikkeld. Ze draagt een paarse jurk met een rode edelsteen (waarschijnlijk een robijn), over een delicate chemise, in lijn met de mode van de Renaissance.

Hiems” (Winter) heeft twee dennenappels naast haar rechterschouder, en symboliseren het winterseizoen. Haar dikke blonde haar is beschermd door een sluier vastgemaakt met linten versierd met een amethist. Ze draagt een lint met een bijpassende hanger als ketting. De paarse edelstenen worden gebruikt om spiritualiteit, mystiek en een verbinding met het goddelijke te symboliseren.

Oreste Marozzi (1874-1947) was een Italiaanse kunstenaar en illustrator. Marozzi kreeg erkenning voor zijn bijdragen aan de kunstwereld tijdens het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw. Hij werkte veelal in de Liberty-stijl. Hoewel specifieke details over het leven en de carrière van Marozzi ontbreken, worden zijn illustraties zeer gewaardeerd om hun schoonheid en vakmanschap. Zijn werk kenmerkte zich door delicate lijnen, ingewikkelde details en een gevoel voor speelsheid. Hoewel Oreste Marozzi misschien niet zo bekend is als sommige andere kunstenaars uit zijn tijd, blijven zijn artistieke bijdragen van waarde.

Provencane: Galleria Sangiorgi. Giorgio Sangiorgi (1886-1965) was een vooraanstaand lid van de meest gerenommeerde familie van kusthandelaren in Rome. Het bedrijf was gevestigd op 117 Via Ripetta in het Palazzo Borghese en was beroemd om vele belangrijke veilingen, met catalogi die in samenwerking met vooraanstaande wetenschappers werden geschreven. Het bedrijf was gespecialiseerd in oude kunst, meubels, keramiek en textiel.

Prijs: Euro 3.950,-