De bruiloft – Frederik Hendrik Kaemmerer, 1877

“Un noce sous le Directoire”, heliogravure vervaardigd door Goupil & Co. naar het schilderij van Frederik Hendrik Kaemmerer, uitgegeven door…

Lees verder

350

Un noce sous le Directoire”, heliogravure vervaardigd door Goupil & Co. naar het schilderij van Frederik Hendrik Kaemmerer, uitgegeven door M. Knoedler & Co. in 1877, In de tijd met de hand gekleurd. Afm. (druk): 69,2 x 46,6 cm.

We zien een bruiloft tijdens het Directoire, de periode na de Franse Revolutie tussen 1795-1799. Een pas getrouwd stel staat bovenaan een trap, de bruidegom met bicorne heeft zijn jonge vrouw aan de arm, in zijn ene hand een boeket in de andere haar handtas, achter hen een vrolijk gezelschap bruiloftsgasten. Het leven lacht hen toe.

Klassieke taferelen zoals deze, grijpen terug op de periode aan het einde van de 18e-eeuw. De Parijse samenleving werd uitgebeeld in al z’n frivoliteit, met zijn elegante jurken en extravagante kostuums. Ze waren in die tijd zeer geliefd door welvarende Amerikaanse en Europese verzamelaars.

Kaemmerer verzamelde een indrukwekkende collectie jurken en accessoires uit de 18e eeuw, die hij gebruikte als rekwisieten voor zijn schilderijen. Met de steun en aanmoediging van Goupil werd Kaemmerer een van de beroemdste kostuumschilders van Parijs.

Een tekening in waterverf van deze voorstelling van Kaemmerer, bevond zich (tot 2011) in de collectie van Nederlandse koninklijke familie.

Frederik Hendrik Kaemmerer (1839-1902) groeide op in Den Haag. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en was een leerling van Salomon Leonardus Verveer, die hem schoolde in de romantische traditie.

In 1865 verruilde Kaemmerer Den Haag voor Parijs, aangetrokken door de artistieke vernieuwingen die daar plaatsvonden. Hij genoot een klassieke opleiding aan de Académie des Beaux-Arts. Hij studeerde onder Jean-Léon Gérôme en schakelde over op een academische stijl, maar nog altijd met wortels in de romantiek. Hij specialiseerde zich een tijd lang in genrestukken in een Franse, achttiende-eeuwse setting. Succes oogstte hij met het schilderen van elegante dames in frivole zijden jurken met strikken en linten, in gezelschap van hoffelijke mannen met een bicorne op het hoofd. In 1870 exposeerde hij voor het eerst in de Parijse salon en in 1874 won hij er een medaille.

Kaemmerer had een studio in Parijs, maar zou zijn leven lang regelmatig op en neer blijven reizen naar Den Haag.

Hij was productief, later in een impressionistische stijl, verkocht goed en had succesvolle exposities, in Parijs maar ook in Nederland, onder andere in 1893 te Arnhem. In 1889 won hij een zilveren medaille op de Wereldtentoonstelling te Parijs. In 1902 werd hij opgenomen in het prestigieuze Legioen van Eer.

Prijs: Euro 350,-