“Un babtême sous le Directoire”, heliogravure vervaardigd door Goupil & Co. naar het schilderij van Frederik Hendrik Kaemmerer, uitgegeven door M. Knoedler & Co. in 1879, In de tijd met de hand gekleurd. Afm. (druk): 69,2 x 46,6 cm.
We zien een jong stel tijdens het Directoire, de periode na de Franse Revolutie tussen 1795-1799. Ze lopen de kerk uit na de doop. De moeder draagt haar baby in doopjurk, vertederd kijkt ze naar het kind, de vader (met bicorne) lijkt onwennig. De jonge vrouw rechts van de moeder kijkt bewonderend. Achter hen een fraai uitgedost gezelschap dat bij de plechtigheid genodigd was.
Klassieke taferelen zoals deze, grijpen terug op een periode aan het einde van de 18e-eeuw. De Parijse samenleving werd uitgebeeld in al z’n frivoliteit, met zijn elegante jurken en extravagante kostuums. Ze waren in die tijd zeer geliefd door welvarende Amerikaanse en Europese verzamelaars.
Kaemmerer verzamelde een indrukwekkende collectie jurken en accessoires uit de 18e-eeuw, die hij gebruikte als rekwisieten voor zijn schilderijen. Met de steun en aanmoediging van kunsthandelaar Goupil werd Kaemmerer een van de beroemdste kostuumschilders van Parijs.
Frederik Hendrik Kaemmerer (1839-1902) groeide op in Den Haag. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en was een leerling van Salomon Leonardus Verveer, die hem schoolde in de romantische traditie.
In 1865 verruilde Kaemmerer Den Haag voor Parijs, aangetrokken door de artistieke vernieuwingen die daar plaatsvonden. Hij genoot een klassieke opleiding aan de Académie des Beaux-Arts. Hij studeerde onder Jean-Léon Gérôme en schakelde over op een academische stijl, maar nog altijd met wortels in de romantiek. Hij specialiseerde zich een tijd lang in genrestukken in een Franse, achttiende-eeuwse setting. Succes oogstte hij met het schilderen van elegante dames in frivole zijden jurken met strikken en linten, in gezelschap van hoffelijke mannen met een bicorne op het hoofd. In 1870 exposeerde hij voor het eerst in de Parijse salon en in 1874 won hij er een medaille.
Kaemmerer had een studio in Parijs, maar zou zijn leven lang regelmatig op en neer blijven reizen naar Den Haag.
Hij was productief, later in een impressionistische stijl, verkocht goed en had succesvolle exposities, in Parijs maar ook in Nederland, onder andere in 1893 te Arnhem. In 1889 won hij een zilveren medaille op de Wereldtentoonstelling te Parijs. In 1902 werd hij opgenomen in het prestigieuze Legioen van Eer.
Prijs: Euro 350,-