HET GESPREK VAN DE DAG: DE HETELUCHTBALLON
“Air”, kopergravure vervaardigd door F. Pollinger en uitgegeven door Joseph Carmine (1749-na 1822) te Augsburg rond 1783. In de tijd met de hand gekleurd. Afm. 23,5 x 18,8 cm.
De prent maakte deel uit van een serie van de vier elementen. Om het element lucht te verbeelden is er een prototype luchtballon in de voorstelling verwerkt. De luchtballon was aan het einde van de achttiende eeuw een baanbrekende uitvinding. De gebroeders Montgolfier waren de eersten die een ballonvormige constructie maakten en deze door middel van hete lucht wisten te laten opstijgen.
Aan het begin van 1783 waren de Montgolfiers ver genoeg gevorderd in hun onderzoek om een volgende stap te zetten. Begin juni van dat jaar gaven ze op de markt van hun geboorteplaats Annonay, een demonstratie met een groter exemplaar. Deze ballon van negen meter doorsnee was gemaakt van zijde, werd bijeengehouden door tweeduizend knopen en was gevoerd met wit papier, waarover brandwerend aluin was gestreken. De onbemande luchtballon steeg tot zo’n twee kilometer hoogte en raakte achthonderd meter verderop weer de grond.
Later dat jaar werden voor het eerst levende wezens met de ballon meegestuurd, een schaap, een eend en een haan gingen de lucht in. Er werd voor dieren gekozen omdat men op dit punt nog geen idee had wat een dergelijke hoogte met het menselijk lichaam zou doen. Toen de dieren er zonder schrammetje van af kwamen werd daarna een test gedaan met menselijke passagiers. Dit werd gedaan voor het paleis van Versailles in aanwezigheid van koning Lodewijk XVI en zijn vrouw Marie-Antoinette.
De luchtballon was aan het eind van de achttiende eeuw misschien wel het meest besproken vervoersmiddel in Europa. Het hield de gemoederen bezig, zo ook de maker van deze prent, die de luchtballon verwerkte in een allegorie voor ‘de lucht’.
Prijs: VERKOCHT