OVERWINNING VAN DE VERONEZEN OP DE GARDESANI – ANTIDATERING VAN DE AUTONOMIE VAN VERONA
“Battaglia e Vittoria Riportata tra Sermione e Rivoltella alla Villa Arriga da Veronesi l’anno 849 sopra que della Rivera di Salo“ (Strijd en overwinning behaald tussen Sirmione en Rivoltella bij Villa Arriga door de Veronezen in het jaar 849 langs de oevers van het Gardameer in de buurt van Salò). Tekening in sepia en kopergravure, beide gemaakt aan het einde van de 18e eeuw door Gaetano Zancon naar een schilderij van Felice Ricci (ook bekend als Brusasorzi) (1542-1605). Formaat (elk): 29,3 x 65,3 cm.
De afgebeelde scène markeert de eerste triomf van de stad Verona. De Veronese troepen zijn te herkennen aan het Palazzo di Teodorico op het vaandel links en de Veronese vlag in het midden waarmee wordt gezwaaid als teken van overwinning op de opstandige Gardesani.
Het (zeer grote) schilderij van Brusasorzi werd in 1595 in opdracht gegeven om de illustere daden en gelukkige gebeurtenissen van de stad te vieren en hangt nu (sinds 1950) in Palazzo Barbieri, het stadhuis van Verona.
Het historische kader waarnaar de scène verwijst, een louter verzinsel, is dat van de autonomie van het gebied rondom het Gardameer in het Karolingische tijdperk. Volgens het verhaal dat in het laatste kwart van de zestiende eeuw in Verona ontstond, zou er in het midden van de negende eeuw een opstand hebben plaatsgevonden van de volkeren rond het Gardameer, die voorheen onderworpen waren aan Verona. Veronese troepen zouden de opstand hebben onderdrukt en tijdens deze oorlog het nieuwe stadswapen hebben gebruikt, een geel kruis op een blauw veld (de kleuren op de vlag in het midden zijn op het schilderij te zien), dat in plaats kwam van het eerdere rode kruis op een wit veld. In werkelijkheid dateert de vervanging van het wapenschild uit 1259-60. De eerste manifestatie van de autonomie en bewustwording van het stadsgemeenschap wordt dus vier eeuwen eerder gelegd. Dit had als doel om de oorspronkelijke onderwerping van het Garda-gebied aan de stad Verona te benadrukken, waarbij dus de autonomie en privileges worden betwist die de bewoners van het gebied (vooral langs de kust, de zogenaamde “Gardesana dell’Acqua“) hadden opgeëist tijdens het Venetiaanse tijdperk waarin het schilderij werd gemaakt.
Het feit dat Geatano Zancon (1771-1816) het schilderij tweehonderd jaar later kopieerde, is waarschijnlijk omdat de overwinning van Verona – al dan niet waar – een opmerkelijke gebeurtenis bleef die elke Veronees trots moest maken.
Hier hebben we zowel de gravure als Zancons originele tekening naar het schilderij (die hij nodig had om de gravure te kunnen maken).
Prijs: Euro 1.250,- (voor zowel de tekening als de gravure)