Koopvaardij op Engeland – Willem Hendrik Hoogkamer naar Christoffel van der Hart, ca. 1830

“Een driemast koopvaardijschip op de rheede Douvre ten anker voor stilte.” ets met aquatint vervaardigd rond 1830 door Willem Hendrik…

Lees verder

425

Een driemast koopvaardijschip op de rheede Douvre ten anker voor stilte.” ets met aquatint vervaardigd rond 1830 door Willem Hendrik Hoogkamer (1790-1864) naar een tekening van Christoffel van der Hart (“Luitenant ter Zee 1e klasse”). Later met de hand gekleurd. Afm.: ca. 31 x 39 cm.

De handel tussen Engeland en Nederland in de eerste helft van de 19e-eeuw was gebaseerd op een breed scala aan goederen, waaronder textiel, graan, hout, wijn en koffie.

De meeste Engelse kooplieden deden zaken met Amsterdam en Rotterdam, waar ze zich in toenemende mate vestigden en handelskantoren openden. Nederlandse koopvaardijschepen voeren regelmatig naar de havens van Londen, Hull en Liverpool. Het merendeel van de schepen was uitgerust met zeilen en had een laadvermogen tussen de 100 en 500 ton. De bemanning bestond doorgaans uit ongeveer 10 tot 30 man, afhankelijk van de grootte van het schip.

De Nederlandse overheid ondersteunde de koopvaardijsector op Engeland door middel van subsidies en belastingvoordelen, waardoor het voor Nederlandse scheepseigenaren aantrekkelijk was om op Engeland te varen. Ook werd er beschermende wetgeving ingesteld, zoals de Wet op de Zeevaartbemanning uit 1813, die regelde aan welke vereisten de bemanning van de schepen moest voldoen.

Het ontwerp voor deze ets is gemaakt door Christoffel van der Hart, Luitenant ter Zee 1e klasse bij de Nederlandse marine. Hij diende op verschillende schepen, waaronder de fregatten “Zr.Ms. Prins van Oranje” en “Zr.Ms. Rotterdam”.

Van der Hart was betrokken bij de Belgische Opstand van 1830, toen de zuidelijke provincies van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden zich afscheidden en de onafhankelijke staat België vormden.

Prijs: Euro 425,-