Dedication to Bacchus – Lawrence Alma-Tadema, 1892

DEDICATION TO BACCHUS Staalgravure door Auguste Blanchard naar een schilderij van Sir Lawrence Alma-Tadema. Uitgegeven te Londen in 1892. In…

Lees verder

3.150

DEDICATION TO BACCHUS

Staalgravure door Auguste Blanchard naar een schilderij van Sir Lawrence Alma-Tadema. Uitgegeven te Londen in 1892. In de tijd met de hand gekleurd. Afm: 49 x 94 cm.

De Londense Lefèvre Gallery wijdde een speciale tentoonstelling aan het schilderij (waarnaar deze gravure gemaakt is), vervaardigd in opdracht voor de collectie van bankier Baron von Schröder. Het werk heeft een kind in de cultus van Bacchus als onderwerp. Zonlicht schijnt door de paarse baldakijn en werpt een schaduw op de plechtige figuren van gesluierde priester en priesteres die het kind opwachten voor een marmeren altaar. Naast hen bespeelt een groep muzikanten hun instrumenten. Links van het altaar wacht het kind met een menigte vereerders, waaronder vier mannen met een grote wijnzak als zoenoffer voor de goden.

Een bacchante gekleed in een luipaardvel staat bij een zilveren bokaal, die gebruikt wordt voor het mengen van gewijde wijn met water. Dit is een kopie van een beroemd stuk uit de zgn. Hildesheim-schat, ontdekt in 1868, waarvan Alma-Tadema een replica bezat en die op veel van zijn schilderijen is afgebeeld. Een andere bacchante, in een tijgervel, zwaait met een tak die is versierd met bloemen, een bel en een lint. Er wordt verondersteld dat dit een variant is van de traditionele thyrsus (ook ‘Bacchusstaf’ genaamd). De twee dansende bacchanten naderen het altaar waarop zij de guirlande op traditionele wijze zullen ophangen.

Een verschil tussen schilderij en gravure (die drie jaar na elkaar gemaakt zijn), is dat de guirlande op de gravure, gemaakt is van bloemen die blaadjes verliezen en op het schilderij de guirlande alleen bladgroen heeft. Nog een opmerkelijk verschil: op de gravure aan de tempel rechts zit geen fries met daarop centauren (bekend om hun onblusbare libido), ook een bronzen beeld van een centaur voor de tempel ontbreekt. Mogelijk heeft de kunstenaar verwijzingen naar de orgiën in Livius‘ verslag van het Bacchanalische schandaal in 186 v. Chr., willen beperken. Deze inwijdingsscène wordt meer gekenmerkt door godsdienstigheid dan door Bacchanalische hartstocht.

Prijs: Euro 3.150,- (incl. lijst)