The Oleander – Lawrence Alma-Tadema, 1886

“The Oleander”. Staalgravure vervaardigd door Auguste T.M. Blanchard naar het schilderij (Opus CCXLV) van Lawrence Alma-Tadema. Uitgegeven te Londen 1886.…

Lees verder

1.650

The Oleander”. Staalgravure vervaardigd door Auguste T.M. Blanchard naar het schilderij (Opus CCXLV) van Lawrence Alma-Tadema. Uitgegeven te Londen 1886. In de tijd met de hand geleurd. Met potlood gesigneerd door Blanchard. Afmeting (prent): 34 x 24 cm.

Volgens de met Alma-Tadema bevriende kunstenaar John Evan Hodgson was The Oleander de perfecte combinatie tussen werkelijkheid en fantasie. Door Alma-Tadema’s kennis van de Klassieke Oudheid, kan hij spelen met objecten en perspectieven en is niet vast te stellen of het een compositie is gemaakt naar de werkelijkheid of uit het hoofd is op doek is gezet.

In 1878 reisden Alma-Tadema en zijn vrouw Laura drie maanden door Europa en schreef hij enthousiast over de romantische aantrekkingskracht van Italië: “Sinaasappels en citroenen, olijven en lentebloemen, door de zon gebruinde mensen jong en oud, sierlijk en sterk, soms zeer mooi. Schone kunsten en Klassieke Oudheid.”  Zijn schilderijen uit die tijd weerspiegelen een interesse in de stad Rome, Pompeii en andere Italiaanse onderwerpen. Na de dood van Francis Grant, werd in 1878 Frederic Leighton gekozen tot president van de Royal Academy. Deze regimewisseling zorgde ervoor dat het classicisme bij de Academy floreerde. Het jaar daarop werd Alma-Tadema verkozen tot volwaardig lid. Alma-Tadema introduceerde samen met een aantal andere jonge kunstenaars in Groot-Brittannië een nieuwe manier om de Klassiek Oudheid weer te geven, maar het was Alma-Tadema’s unieke historische genreschilderkunst die het classicisme van die tijd bepaalde.

In 1882 presenteerde Alma-Tadema The Way to the Temple als Diploma-schilderij (een werk dat door nieuw gekozen leden aan de Academy werd aanboden). Dit vertoont veel overeenkomsten met The Oleander. Het stelt een vrouw voor die bij de ingang van een tempel zit en votiefbeeldjes verkoopt. Ook daar wordt de blik van de kijker getrokken naar de achtergrond die ons een intrigerende blik geeft van een Bacchische processie en de zee ver daarbuiten. Critici van toen waren gaven echter sterk de voorkeur aan The Oleander (die in 1883 ook in de Academy werd tentoongesteld) als compositie, vanwege het weelderige interieur met een vrouw naast een oleanderplant.

The Oleander toont een vrouw in een verleidelijk gewaad met ontblote armen, op de rand van een marmeren bad gevuld met exotische schelpen. Terwijl ze lijkt te dagdromen, geniet ze van de geur van een oleanderbloem. De rode muren achter haar dragen bij aan de bedwelmende sfeer en benadrukken het romantische verhaal van het schilderij. In de verte lijkt het alsof een gezelschap per boot vertrekt, wat het gevoel van verlangen en afgezonderdheid benadrukt.

Prijs: Euro 1.650,- (incl. lijst)