China – Reinier Vinkeles naar William Alexander, 1800-1801

195

Chineesche booten des Gezantschaps, gereed om onder eene brug door te varen“. Kopergravure vervaardigd door Reinier Vinkeles naar het ontwerp van William Alexander (1767-1816) uit de “Reis van Lord Macartneij, naar China” door George Staunton uitgegeven door Johannes Allard 1800-1801. Later met de hand gekleurd. Afm. (incl. tekst): 18 x 24 cm.

Graaf George Macartney (1737-1806), kwam in 1792 als eerste Britse gezant naar China. De doel van de reis bestond uit het openen van nieuwe havens voor Britse handel in China, het opzetten van een permanente ambassade in Beijing en de versoepeling van handelsbeperkingen voor Britse handelaren in Kanton. De delegatie van Macartney had een ontmoeting met keizer Qianlong, die alle Britse verzoeken afwees. Hoewel de missie dus officieel geen succes was, waren de uitgebreide culturele, politieke en geografische observaties, een openbaring voor Europa.

De reis werd opgetekend door Macartney’s secretaris Sir George Leonard Staunton. De daarbij gemaakte gravures toonden China zoals nog vrijwel geen enkele Europeaan had gezien en maken aanschouwelijk hoe ver de Chinese beschaving was en tijde van de Qing-dynastie op technisch, artistiek en organisatorisch vlak.

De gravures zijn van belang vanwege hun weergave van onderwerpen waar zeer weinig Europeanen van hadden gehoord of gezien, ze tonen hoe geavanceerd de Chinese beschaving was op technisch, artistiek en organisatorisch gebied.

Staunton beschrijft deze gravure als volgt: “Tho some of the bridges in China are sufficiently high to admit of vessels to pass through their arches without striking their masts, yet as there are others of a lower construction, the masts of all their barges are contrived to lower down occasionally. To prevent carriages from passing over those bridges that are intended only for the accommodation of foot passengers, they are ascended by steps, as appears upon that on the left side of the print, under which a communication is sormed between the grand canal and another branching off from it, without any inconvenience to foot passengers, or those people whose employment is to track the barges.

Prijs: 195,-