“Nieuwe Platte Grond van de Gemeente Bussum”, lithografie in kleur vervaardigd door J. Bouwman en uitgegeven rond 1920 door de Firma R. Los. Afm. 39,5 x 43,5 cm.
Bussum was tussen 1874, toen de spoorlijn werd geopend, en 1920 gegroeid van duizend naar twintigduizend inwoners. Het boerendorpje rond de Brink was aanzienlijk uitgedijd. Het Spiegel was al min of meer volgebouwd, evenals het Prins Hendrikpark. Maar verdere groei werd ernstig belemmerd door de Kringenwet, die bouwen rond de Vesting Naarden en de vestingwerken ten zuiden van Bussum verhinderde.
Ten noorden van Bussum (links op de kaart) dan ook een brede strook onbebouwd gebied te zien, doorsneden door een netwerk van voormalige zanderijsloten. Hier waren veel kwekerijen gevestigd. In 1926 zou de Kringenwet voor Naarden en Bussum buiten werking worden gesteld, waarna in minder dan vijftien jaar het Rembrandtkwartier, het Oranje-Nassauparken een deel van het Ministerkwartier en het Componistenkwartier zouden worden gebouwd.
Er liep een stoomtram van station Naarden-Bussum naar de Vesting Naarden en verder door naar Huizen. Bij uitspanning de Gooise Boer, links boven op de kaart aan de Laarderweg (tegenwoordig Amersfoortsestraatweg) was een halte.
We zien de eerste bebouwing van de Godelindebuurt, een project van Algemeene Arbeiders Bouwvereeniging Bussum (AABB) uit 1918. Dit gebied behoorde pas sinds 1902 bij Bussum, daarvoor was het Hilversums grondgebied.
Wat wij tegenwoordig kennen als Bussum-Zuid, de Wester- en de Oostereng, is nog geheel onontgonnen terrein. Station Bussum-Zuid is er uiteraard nog niet, maar we zien wel langs de Brinklaan de Koningin Wilhelminaschool in een soort niemandsland, want de woningbouw in die hoek van Bussum zou nog decennia op zich laten wachten.
Prijs: Euro 475,-