“Absinthe Gempp Pernod – Lunel”, reclame affiche uit ca. 1908, lithografie ontworpen door Leonetto Cappiello gedrukt op twee gemonteerde bladen door P. Vercasson & Cie. te Parijs. Afm. 183 x 127 cm.
Leonetto Cappiello (1875-1942) wordt gezien als de vader van het moderne affiche. Hij brak met de zwierige stijl van art nouveau kunstenaars als Alphons Mucha en domineerde 20 jaar lang de Parijse affiche kunst. Cappiello werd beïnvloed door andere posterontwerpers als Jules Chéret en Toulouse-Lautrec.
Kenmerkend voor Cappiello is zijn aandacht voor één pakkend onderwerp, meestal humoristisch, met uitbundige kleuren, een beeld dat je in een fractie van een seconde begrijpt en nooit meer vergeet.
Cappiello maakte reclame voor uiteenlopende sectoren: drank, reizen, sport, sigaretten, sigaren en theater in zowel Frankrijk als Italië. Veel van zijn afbeeldingen beïnvloedden niet alleen volgende generaties artiesten, maar zijn vandaag de dag gezochte iconen geworden.
Het gouden tijdperk van absint was tussen 1880 en 1910, het werd toegankelijk voor alle sociale klassen en het werd bijna zo populair als wijn.
Het ‘groene uurtje’ was van ongeveer 17:00 uur tot 19:00 uur, de cafés zaten toen vol en alle stoelen en tafels langs de boulevards waren overvol. De liefde voor absint was wijdverbreid, er werd veel reclame gemaakt en kunstenaars beweerden dat ze hun inspiratie haalden uit het drinken van absint. “La fée verte” [de Groene Fee] werd ook thuis veel gedronken en vertegenwoordigde 90% van alle aperitieven die werden gedronken. De ene na de andere distilleerderij opende, hetgeen banen voor duizenden mensen creëerde in zowel Frankrijk als in de rest van Europa. Absint was de nationale drank van Frankrijk geworden.
In de hoogtijdagen produceerde de Pernod Fils-distilleerderij in Lunel maar liefst 30.000 liter absint per dag en exporteerde over de hele wereld. Gempp Pernod absint stond bekend om zijn uitgesproken smaak.
Toen de consumptie van absint aan het einde van de 19e eeuw te grote proporties aannam, hebben veel Europese landen, evenals de Verenigde Staten, wetten aangenomen die de productie en consumptie van absint aan banden legden. Het drankje werd in Frankrijk verboden in 1914.
Prijs: SOLD