Art Nouveau cyclaam en pioenroos – Georges Riom, ca. 1900

“Cylamen et pivoine” [cyclaam en pioenroos], kleurenlithografie vervaardigd rond 1900 door Georges Riom (1877-1969). Gesigneerd midden in de voorstelling. Afm.…

Lees verder

Cylamen et pivoine” [cyclaam en pioenroos], kleurenlithografie vervaardigd rond 1900 door Georges Riom (1877-1969). Gesigneerd midden in de voorstelling. Afm. ca. 39 x 18 cm.

Dit prachtige affiche heeft een zwierige asymmetrische compositie zoals typerend voor de Art Nouveau. De natuur was daarbij vaak de belangrijkste inspiratiebron vol langstelige, gracieus gestileerde planten en bloemen. De sierlijke bloemen werden afgebeeld in een stijl die doet denken aan Japanse prenten: tweedimensionaal en bijna abstract, met een sierlijke compositie en krachtige kleuren.

De befaamde handelaar Siegfried Bing was een drijvende veer achter de toename van Japanse invloeden in de Westerse kunstwereld. De door Bing geïmporteerde prenten vonden gretig aftrek bij kunstenaars die op zoek waren naar een nieuwe stijl, waaronder Vincent van Gogh. Bing specialiseerde zich in Japanse kunst in zijn Parijse galerie L’Art Nouveau, waaraan de stroming haar Franse naam ontleent.

Cyclamen, met hun sierlijke bloemblaadjes en hartvormige bladeren, werden vaak afgebeeld in Art Nouveau affiches. De gestileerde vormen van de cyclamenbloemen werden weergegeven met zachte, golvende lijnen en organische contouren, waardoor een gevoel van elegantie en tederheid ontstond. De bloemen werden vaak afgebeeld in verschillende tinten roze, rood of paars, waardoor ze een visueel beroep deden op de kijkers. De cyclaam wordt hier gecombineerd met bladeren en ranken, om een gevoel van harmonie en symmetrie te creëren.

De pioenroos, met haar grote, weelderige bloemkop en delicate bloemblaadjes, werd met veel zorg afgebeeld, waarbij de fijne details van de bloemblaadjes en de verschillende kleuren worden benadrukt. De bloem is te zien in levendige tinten roze, waardoor ze een indrukwekkend visueel element vormt.

Prijs: VERKOCHT