“Digitale et pissenlit” [vingerhoedskruid en paardenbloem], kleurenlithografie vervaardigd rond 1900 door Georges Riom (1877-1969). Gesigneerd onder in de voorstelling. Afm. ca. 39 x 18 cm.
Dit prachtige affiche heeft een zwierige asymmetrische compositie zoals typerend voor de Art Nouveau. De natuur was daarbij vaak de belangrijkste inspiratiebron vol langstelige, gracieus gestileerde planten en bloemen. De sierlijke bloemen werden afgebeeld in een stijl die doet denken aan Japanse prenten: tweedimensionaal en bijna abstract, met een sierlijke compositie en krachtige kleuren.
De befaamde handelaar Siegfried Bing was een drijvende veer achter de toename van Japanse invloeden in de Westerse kunstwereld. De door Bing geïmporteerde prenten vonden gretig aftrek bij kunstenaars die op zoek waren naar een nieuwe stijl, waaronder Vincent van Gogh. Bing specialiseerde zich in Japanse kunst in zijn Parijse galerie L’Art Nouveau, waaraan de stroming haar Franse naam ontleent.
Vingerhoedskruid, met zijn imposante bloemstelen en klokvormige bloemen, werd vaak afgebeeld als een verticaal element in de affiches. De gestileerde vormen werden vaak weergegeven met golvende lijnen en vloeiende bewegingen, waardoor een gevoel van elegantie en gratie ontstond. De bloemen konden verschillende kleuren hebben, in dit geval roze, waarmee de levendige tinten werden gebruikt om de aandacht te trekken en de kijkers te betoveren.
De gele bloemen en pluizige zaadpluisjes van de paardenbloem werden op een artistieke manier weergegeven, met aandacht voor de fijne details en de delicate structuur. Deze elementen voegden een gevoel van lichtheid en speelsheid toe aan de affiches. De pluisjes van de paardenbloem werden soms gebruikt om een gevoel van beweging en vrijheid te symboliseren.
Prijs: VERKOCHT