DE BELLE EPOQUE NODIGT UIT VOOR EEN APERITIEF
Reclame Affiche “Quinquina Dubonnet“, lithografie ontworpen door Jules Chéret (1836-1932), gedrukt door Chaix te Parijs in 1896. Afmetingen: 125 x 89 cm.
Chéret was de eerste die kleurenaffiches maakte, levendige ontwerpen voor cabaret, variété en theater zoals Olympia, Folies Bergères en Moulin Rouge. Later breidde hij zijn werk uit naar het maken van advertenties voor allerlei producten. Hij wordt gezien als de vader van de moderne lithografie en vader van de reclame affiche.
Chéret maakte verschillende ontwerpen voor Quinquina Dubonnet, alle met een mooie jonge vrouw en een witte kat. Deze kat is een compliment aan mevrouw Dubonnet, wiens eigen kat in het bedrijfslogo was verwerkt. Hier zien we de jonge vrouw met het glas in haar hand, uitnodigen voor een aperitief.
Met aandacht voor beeld in plaats van tekst, bracht Chéret een revolutie teweeg in de manier waarop posters werden vorm-gegeven. Hij meende dat een affiche niet noodzakelijkerwijs een product moest tonen, het was slechts van belang dat het bij de kijker een positieve reactie genereerde.
Met zijn grote affiches met afbeeldingen van vrijdenkende dames, zette hij aan tot de emancipatie van de vrouw. Vrouwen werden vóór Chéret meestal afgebeeld als prostituee, of als puritein. Zijn zgn. “Chrérettes” waren geen van beide. Het werkte merkbaar bevrijdend voor de vrouwen van Parijs, die nu decolletés mochten dragen en konden roken in het openbaar.
Vandaag de dag behoort Chéret tot de meest verzamelde kunstenaars uit de Belle Epoque.
Prijs: VERKOCHT