Education of the Children of Clothilde and Clovis – Alma-Tadema, 1861

EDUCATION OF THE CHILDREN OF CLOTHILDE AND CLOVIS Staalgravure vervaardigd door J.H. Rennefeld naar het schilderij van Lawrence Alma-Tadema (Opus…

Lees verder

EDUCATION OF THE CHILDREN OF CLOTHILDE AND CLOVIS

Staalgravure vervaardigd door J.H. Rennefeld naar het schilderij van Lawrence Alma-Tadema (Opus XIV) uit 1861. Later met de hand gekleurd. H x B: 32,5 x 44 cm.

De gravure behoort tot de vroegste los uitgegeven prenten naar werk van Alma-Tadema. De eigenaar van het schilderij was niemand minder dan de Belgische Koning Leopold. Met deze gravure kwam het ook binnen bereik van een groter publiek.

Clovis was een koning uit de Frankische dynastie der Merovingers die 481-511 regeerde over Gallië. Hier zien we hoe Clovis’ echtgenote, koningin Clothilde, toekijkt hoe haar kinderen onderricht krijgen in het bijlgooien. De koningin had met de lessen een bijzondere bedoeling: ten strijde trekken tegen Gondobald, koning der Bourgondiërs, de moordenaar van haar ouders.

De architecturale aankleding is bijzonder rijk: de diagonale band van de decoratief betegelde vloer van de binnenplaats verbindt op ingenieuze wijze de voor- en achtergrond. De zuilen hebben Corintische kapitelen, overblijfsel uit de Gallo-Romaanse tijd. Education of the Children of Clovis is een van Alma-Tadema’s belangrijkste Merovingische voorstellingen en was van groot belang voor zijn vroege loopbaan. Op de tentoonstelling van 1861 kreeg het lovende kritieken. Toch had Alma-Tadema’s leermeester Henri Leys, in wiens atelier het schilderij werd vervaardigd, wel enige kritiek: “Ah, het is beter dan ik dacht, maar het marmer lijkt wel op kaas.” Alma-Tadema heeft deze kanttekening ter harte genomen. Het weergeven van marmer zou uiteindelijk een van zijn specialiteiten worden, die hem de naam ‘marbellous painter ‘opleverde.

Alma-Tadema is een van de eerste kunstenaars die het doen en laten van de oude Franken meermaals als thema gebruikte, vermoedelijk juist om de reden dat het zo weinig voorbeelden kende. Hij had een volstrekt eigen onderwerp gevonden waarmee hij zich kon onderscheiden. De Merovingische tijd was een periode in de Europese geschiedenis die als geheel eigenlijk afschrikwekkend en gruwelijk is, maar waarvan de details een rijk scala aan schilderachtige motieven bieden. Alma-Tadema verklaarde over de Merovingers dat het een “miserabel volkje” was, “maar pittoresk en interessant”.

Prijs: VERKOCHT