Fraaie, zeldzame complete serie van 7 steendrukken over de “Geprojecteerde staats-spoorweg door Rotterdam” vervaardigd rond 1869 door F.I. Becker, J.J. Mesker, H.F. Sartor en F. Sartor, gedrukt door J. Smulders & Co, voor uitgever J. van Baalen & Zonen te Rotterdam. Afmeting: elk ca. 28,8 × 40,3 cm.
In 1847 was de spoorverbinding Amsterdam Rotterdam via Haarlem, gereed. De lijn eindigde net buiten de Delftse Poort, “Station D.P.” Het Zuiderspoor vanuit Antwerpen hield op bij Station Moerdijk, een paardenomnibus vervoerde de passagiers vanaf het veer over het Hollands Diep naar Station D.P.
In 1859 kwam het kabinet met een integraal plan voor de hele spoorweginfrastructuur in Nederland. Maar over de aansluiting van de trajecten door Rotterdam viel het kabinet. De tegengestelde belangen van de stad en de verschillende toen nog particuliere spoorwegmaatschappijen bleken te groot. Het daaropvolgende kabinet diende als eerste wetsvoorstel een wet in die de zeggenschap van de staat over de infrastructuur van het spoorwegnet moest regelen, en deze wet werd prompt aangenomen. In 1863 werd een Staatscommissie ingesteld die met voorstellen moest komen voor verbinding van de spoorwegen. Het werd de enige spoorlijn in Nederland die dwars door een historische binnenstad gebouwd is. Van de ontwerpen werden rond 1869 deze steendrukken gemaakt. We zien hoe het Luchtspoor deel gaat uitmaken van het Rotterdamse stadsbeeld. Omgekeerd moet het treinreizigers een spectaculair uitzicht op de bedrijvige stad hebben geboden. De verbinding komt gereed in 1877.
We zien “De Rotte (van de Boeren Vischmarkt gezien)”; “De Hoogstraat (van de Oost-Zijde gezien)” [prachtig levendig centrumgezicht]; “De Korenbeurs (van de Open rijstuin gezien)”; “Het stationsgebouw op de Beursbrug (van de Zuid Blaak gezien)”; “Het Westnieuwland (van de Open rijstuin gezien)”; “De Veemarkt (van de Delftsche Poort gezien)”; “Rivier de Maas (van het Oude Hoofd Plein gezien)”.
Prijs: VERKOCHT