“Gezicht op Haarlem met bleekvelden”, ets vervaardigd in 1902 door Johannes Mattheus Graadt van Roggen naar het schilderij van Jacob van Ruisdael. Afm. (voorstelling) 57 x 66,5 cm. Met potlood gesigneerd rechtsonder.
In deze voorstelling legde Jacob van Ruisdael de essentie vast van het Hollandse landschap: duinen met daarachter vlak land en steden, en daarboven een schitterende wolkenlucht.
Als de zon net op is, en de stadspoorten van Haarlem opengaan, trekt schilder Jacob van Ruisdael (1628-1682) eropuit. Met schetsboek en krijt in zijn tas doorkruist hij de velden, op weg naar de duinen waar hij een mooi uitzicht op de stad Haarlem hoopt te hebben. Op de eerste hoge duinenrij is het raak. Aan zijn voeten liggen de velden van Bleekerij Clercq-en-Beeck, waar vlas in witte stroken op het gras ligt te bleken. In de omgeving van Haarlem waren veel van zulke blekerijen, die gebruikmaakten van het zuivere water uit de duinen. In de verte ligt de stad. De karakteristieke Grote of Sint Bavokerk rijst hoog boven de rest van de bebouwing uit.
Rond 1670-1675, toen Ruisdael de schetsen maakte voor zijn schilderij “Gezicht op Haarlem met bleekvelden”, dat nu in het Mauritshuis hangt, was het duingebied woest en onontgonnen. Er woonden alleen arme mensen in hutjes. Nu is Bloemendaal een van de rijkste gemeenten van Nederland. De duinen zijn deels afgegraven, er is rond 1900 een soort Engels landschapspark met villa’s voor in de plaats gekomen.
J.M. Graadt van Roggen (1867-1959) behoorde tot de eerste kunstenaars die zich in Bergen (NH) vestigden. Vanhier heeft hij veel gereisd, hij tekende en schilderde o.a. langs de Hollandse kust, in Bretagne en Zuid-Europa. Graadt van Roggen hield van de kust en de zee: zo verbleef hij vaak in Zeeland, waar hij schilderde in Zoutelande en Veere en met bekende kunstenaars als Mondriaan, Hart Nibbrig en Jan en Charley Toorop deelnam aan zomertentoonstellingen die Jan Toorop in Domburg tussen 1911 en 1920 organiseerde.
Graadt van Roggen verwierf vooral met zijn etsen grote (inter)nationale bekendheid. Tot 1908 maakte hij voornamelijk reproducerende etsen, naar schilderijen van bekende meesters als Van Ruisdael, J. Israels, J.H. Maris en J.H. Weissenbruch. Daarna etste hij naar eigen werk.
Prijs: VERKOCHT