“A Concert of Birds“. Mezzotint vervaardigd door Richard Earlom naar het schilderij van Frans Snyders, uitgegeven door John Boydell te Londen 1778. In de tijd met de hand gekleurd. Afm. 41,5 x 57,5 cm.
Met zijn schilderij bood Frans Snyders rond 1640 bij uitstek de gelegenheid om zijn kunsten als schilder van dieren te demonstreren. Niet minder dan 27 inheemse en exotische vogelsoorten gaf hij weer – en hij voegde er voor de aardigheid nog een vleermuis aan toe. Het idee van zo’n bijeenkomst van vogels stamt uit een fabel van de Griekse schrijver Aisopos, De uil en de vogels. In dit verhaal waarschuwt de uil de overige vogel voor de gevaren, zoals de mistletoe die de lijm voortbrengt om vogels te vangen en het vlas waarvan touw voor vangnetten wordt gemaakt. Maar de vogels lachen erom en komen pas veel later tot inzicht dat de wijze uil gelijk had.
Snyders gebruikte hier alleen de dieren uit de fabel en liet de moralistische les weg. Hij schilderde de uil in het midden op een tak, met daaronder een boekje met bladmuziek. Hiermee maakte hij de nachtvogel tot dirigent van een vogel orkest, dat piepend en krassend een concert geeft.
Onder de prent staat dat het schilderij “at the Breakfast Room at Houghton” hangt. Houghton Hall was de residentie van Sir Robert Walpole, de eerste premier van Groot Brittannië. Met een oog voor kunst had Sir Robert een schitterende collectie aangelegd, maar gaf zoveel geld uit dat hij bij zijn overlijden een enorme schuld achterliet. Na mislukte pogingen om de collectie aan de staat te verkopen voor de geplande National Gallery, was de familie genoodzaakt om in 1779 een groot aantal schilderijen aan Catharina de Grote te verkopen. Het vogelconcert van Frans Snyders (in de tijd toegeschreven aan de Italiaanse barok schilder Mario di Fiori) waarnaar deze prent gemaakt is, hangt sindsdien in de Hermitage.
Prijs: VERKOCHT