“Houx et perce neige” [hulst en sneeuwklokje], kleurenlithografie vervaardigd rond 1900 door Georges Riom (1877-1969). Gesigneerd onder in de voorstelling. Afm. ca. 39 x 18 cm.
Dit prachtige affiche heeft een zwierige asymmetrische compositie zoals typerend voor de Art Nouveau. De natuur was daarbij vaak de belangrijkste inspiratiebron vol langstelige, gracieus gestileerde planten en bloemen. De sierlijke bloemen werden afgebeeld in een stijl die doet denken aan Japanse prenten: tweedimensionaal en bijna abstract, met een sierlijke compositie en krachtige kleuren.
De befaamde handelaar Siegfried Bing was een drijvende veer achter de toename van Japanse invloeden in de Westerse kunstwereld. De door Bing geïmporteerde prenten vonden gretig aftrek bij kunstenaars die op zoek waren naar een nieuwe stijl, waaronder Vincent van Gogh. Bing specialiseerde zich in Japanse kunst in zijn Parijse galerie L’Art Nouveau, waaraan de stroming haar Franse naam ontleent.
Hulst, met zijn kenmerkende glanzende bladeren en rode bessen, werd gewaardeerd vanwege zijn symboliek van wintergroenheid en vruchtbaarheid. De gestileerde vormen van hulstbladeren en bessen werden vaak op een gestroomlijnde en golvende manier weergegeven, passend bij de organische en natuurlijke esthetiek van de Art Nouveau.
Sneeuwklokjes, met hun delicate witte bloemen en groene bladeren, stonden symbool voor zuiverheid, hoop en de komst van de lente. De elegante vormen en zachte kleuren van sneeuwklokjes werden vaak geïntegreerd in decoratieve patronen en als accenten in ontwerpen.
Prijs: VERKOCHT