La Samaritaine – Alphonse Mucha, 1897
“Theatre de la Renaissance | Sarah Bernhardt | La Samaritaine” kleurenlithografie naar het ontwerp van Alphonse Mucha en gedrukt door F. Champenois te Parijs, uitgegeven 1897-1900 als deel van “Les Maîtres de l’Affiche” van Imprimerie Chaix. Gesigneerd in de druk rechtsonder. Afm.: (voorstelling) 34,2 x 11 cm (lijst: 53,5 x 28 cm.)
La Samaritaine is een toneelstuk geschreven door Edmond Rostand, gebaseerd op het evangelieverhaal van de Samaritaanse vrouw bij de bron. Het draait om Photine, een jonge vrouw met een omstreden verleden, die water komt putten bij een bron en daar Jezus ontmoet. In hun gesprek onthult hij haar verleden en spreekt hij over de ‘levende wateren’ van het geloof. Door zijn woorden wordt zij geraakt, bekeert zich en spoort de dorpelingen aan om hem ook te ontmoeten.
Het slot toont hun komst en de indrukwekkende uitwerking van zijn woorden. Rostand schildert de innerlijke transformatie van een zondares tot gelovige als een proces van innerlijke zuivering en hoop. De taal is poëtisch en doordrenkt van tedere spiritualiteit. Het stuk werd speciaal geschreven voor Sarah Bernhardt, die de rol van Photine met ingetogen glans vertolkte.
Het stuk ging in première tijdens Pasen in 1897 in het Théâtre de la Renaissance in Parijs. De productie was visueel imposant: er waren weelderige Bijbelse kostuums en decors, en componist Gabriel Pierné schreef begeleidende toneelmuziek. La Samaritaine sloeg bij de première direct aan bij zowel publiek als critici en het stuk werd een vast onderdeel van Bernhardts repertoire. Criticus Émile Faguet prees het stuk als een “triomf van tederheid, en van emotie vol zachte religieuze gevoeligheid”. De slotscène ontroerde zelfs de eigen acteurs, die naar verluidt tranen in de ogen hadden bij het vallen van het doek.
Als gevierd actrice liet Sarah Bernhardt haar voorstellingen steevast promoten met artistieke affiches. De jonge Tsjechische kunstenaar Alphonse Mucha (1860 – 1936) ontwierp tussen 1894 en 1900 zeven beroemd geworden theateraffiches voor Bernhardt. Het langwerpige, levensgrote formaat van La Samaritaine, bijna een altaarstuk – met Bernhardt in plaats van een heilige figuur, paste bij Bernhardts imago als “la Divine Sarah”, de ‘goddelijke’ ster van de Belle Époque. Van dat grote affiche is dit een verkleinde versie uit “Les Maîtres de l’Affiche: publication mensuelle contenant la reproduction des plus belles affiches illustrées des grands artistes”.
Bijna 130 jaar later geldt Mucha’s La Samaritaine nog steeds als een hoogtepunt van de Art Nouveau-affichekunst.
Prijs: VERKOCHT