ROOSENDAAL, HET EERSTE STATION VAN NOORD-BRABANT
“Chemin de fer d’Anvers a Rotterdam. Station de Roosendael“. Lithografie vervaardigd door Adrien Canelle, voor “La Belgique Industrielle” een prestigieus platenboek waarin de moderne industrie van België wordt getoond, gedrukt door Simonau & Toovey en uitgegeven in 1854 door J. Géruzet te Brussel. Later met de hand gekleurd. Afm. (afbeelding) 28,2 x 43,3 cm.
Op 9 juli 1852 sloten België en Nederland een verdrag om een nieuwe spoorlijn aan te leggen, die Antwerpen met Rotterdam zou verbinden. Station Roosendaal werd geopend met de ingebruikname van de spoorlijn Antwerpen – Lage Zwaluwe op 23 juni 1854. Op 3 mei 1855 werden de verbindingen naar Breda en naar Moerdijk geopend (in 1872 verlengd naar Dordrecht – Rotterdam). Vanaf Moerdijk kon men met per raderstoomschip verder reizen naar Rotterdam.
Roosendaal behoorde buiten de steden in het westen en midden van Nederland tot de eerste plaatsen die een spoorverbinding kregen en was de eerste stad van Noord-Brabant met een station.
De Société Anonyme des chemins de fer d’Anvers à Rotterdam (AR) verzorgde de exploitatie; op 1 januari 1864 werd de exploitatie overgenomen door de Grand Central Belge. Op 1 mei 1876 opende de Staat der Nederlanden een verbindingsspoor van Zevenbergen naar Lage Zwaluwe, waar de lijn aansloot op de spoorlijn Breda – Rotterdam (Staatslijn I). In 1880 werd de spoorlijn aan Belgische zijde genationaliseerd en voortaan door de Belgische staat geëxploiteerd. Daarop werd aan Nederlandse zijde de exploitatie overgenomen door de Staats Spoorwegen, die meteen de overbodig geworden lijn Zevenbergen – Moerdijk sloot.
Prijs: VERKOCHT