THE CONVALESCENT [vert.: de herstellende]
Staalgravure vervaardigd door Charles Oliver Murray in 1896, naar het schilderij van Lawrence Alma-Tadema (Opus LXXI) (ook bekend als Recovery, Intérieur Pompéien des femmes en Before Dinner). Later met de hand gekleurd. Afm.: 52,2 x 34 cm.
In deze blik op het leven in een Romeinse villa, een van de geliefde thema’s van Alma-Tadema, zien we (aldus een oude officiële beschrijving): “A fair young girl, recovering from an illness – enjoying the treatment of convalescence – is reclining on a couch, and listens lazily, apparently half unconsciously, to the reading of an elderly Roman lady, while further to the right a pretty slave blows up a stove in which are cooking utensils. At the back are fluted Ionic columns and a marble stair, and for background we have a peep of the pillared Atrium. The interior is hung with roses in honour of the return to health of the daughter of the household.”
Maar misschien moet het werk wel anders worden uitgelegd: de liggende jonge vrouw kijkt pips voor zich uit, eigenlijk ziet ze het liefst dat iedereen haar met rust laat. Het geheim van haar ongeluk hangt aan de zuil: een portret van haar geliefde. Ze heeft geen zin bij het feest te zijn, waarvoor de slaven het atrium versieren.
Het is een typisch voorbeeld van Alma-Tadema’s pogingen om het alledaagse leven van het oude Rome opnieuw leven in te blazen. De omgeving is archeologisch gezien accuraat, maar de personen zijn duidelijk ‘Negentiende-eeuwers in toga’.
Prijs: VERKOCHT