THE KISS
Heliogravure uitgegeven door Stephen T. Gooden in 1892 naar het schilderij (Opus CCCXII) van Lawrence Alma-Tadema. In de tijd met de hand gekleurd. Afm.: 38 x 51,7 cm.
The Kiss geeft een vertrouwd tafereel weer van badende Romeinse vrouwen. Maar in tegenstelling tot Alma-Tadema’s gebruikelijk badscènes in nauwkeurig weergegeven klassieke gebouwen (zie The Baths of Caracalla), zijn de vrouwen op dit schilderij voor hun plezier aan het zwemmen in zee.
Al verklaarde de kunstenaar dat de achtergrond was gemodelleerd naar een meer in Beieren waar hij was geweest, roepen de heldere zee en het marmer de milde Mediterrane wereld op van een reeks schilderijen waarop Romeinse aristocraten zich vermaken aan de baai van Napels.
In The Kiss heeft Alma-Tadema op ingenieuze wijze het sentimentele met het gewaagde gecombineerd. De centrale groep toont een jonge vrouw die een kind een afscheidskus geeft voordat ze zich bij de zwemmers voegt. Haar identiteit is onduidelijk, evenals de vrouw op de achtergrond, maar de compositie doet denken aan Victoriaanse genretaferelen van kinderen met hun moeders en gouvernantes. In contrast met deze groep kijkt een naakte baadster, uiterst links op de voorstelling, de toeschouwer rechtstreeks aan. De kunstenaar gunt de toeschouwer een verboden blik op dit naakt als door een sleutelgat. Zoals in meer van Alma-Tadema’s latere schilderijen is ook hier de compositie niet meer overladen met kunstvoorwerpen: getoond worden alleen de vertrouwde bronzen driepoot en een reliëf van een satyr die op een panfluit speelt onder een boom. De satyr is een verrassende, zij het discrete indringer in een verder geheel vrouwelijke omgeving. Een erotische connotatie in een schijnbaar onschuldig tafereel.
Prijs: VERKOCHT