Noord-Holland en West-Friesland – Renier en Josua Ottens, ca. 1740

“Hollandiæ Septentrionalis & Frisiæ Occidentalis”, kopergravure voor het eerst uitgegeven door Johannes de Ram ca. 1690, hier in een heruitgave…

Lees verder

750

Hollandiæ Septentrionalis & Frisiæ Occidentalis”, kopergravure voor het eerst uitgegeven door Johannes de Ram ca. 1690, hier in een heruitgave van ca. 1740 door Reinier en Josua Ottens. In de tijd met de hand gekleurd, met latere toevoegingen. Afm.: 55,5 x 66 cm.

Fraaie kaart van noordelijk deel van Holland en West Friesland, met een inzetkaartje van de eilanden Texel, Vlieland en Terschelling.

Omstreeks de midden van de 17de eeuw waren de grote droogmakerijen in Noord-Holland voltooid. De belangrijkste daarvan waren: De Zijpe in 1596-1597, Wieringerwaard in 1610, Beemster in 1607-1612, Purmer in 1618-1622, Wijde Wormer in 1624-1622, Watergraafsmeer (Diemermeer) in 1629, Heerhugowaard (De Groote Waert) in 1629-1631 en Schermer in 1631-1635.

Het IJ stond nog in open verbinding met de Zuiderzee. Het zette zich voort tot aan de duinen, met aldaar het Wijckermeer. Bij Halfweg gaf een sluis toegang tot de Haarlemmermeer. Gebruikers van de trekschuit over de Haarlemmertrekvaart moesten daar overstappen, om aan de overkant hun weg te vervolgen. (Pas tussen 1848 en 1852 werd de Haarlemmermeer drooggelegd. De inpoldering van Het IJ volgde bij de aanleg van het Noordzeekanaal tussen 1865 en 1876.)

Rechtsonder zien we het titelcartouche, vervaardigd door Romeijn de Hooghe, met daaromheen verschillende figuren waaronder een man met een paard, saters, putti, Mercurius die de hoorn des overvloeds aanneemt van een vrouwfiguur, en een riviergod. Linksonder twee schaalstokken met Duitse mijlen en Franse mijlen “of uuren gaans”.

De lengte en breedtegraden staan vermeld in de kaderrand van de kaart. Vermeld wordt dat de lengtegraden beginnen bij de Meridiaan van het eiland Tenerife. (Bepaling van de geografische lengte op zee was tot eind achttiende eeuw niet goed mogelijk. Een van de  methodes voor navigatie was in deze periode het zgn. gegist bestek, waarbij uitgegaan werd van het laatst zichtbare stuk land. Met een hoogte van 3718 meter boven zeeniveau was de vulkaan El Teide op Tenerife een handig baken bij deze vorm van navigatie.)

Prijs: Euro 750,-