19E-EEUWSE ZEEKAART VAN DE STRAAT VAN MALAKKA MET KUALA LUMPUR
“Malacca Strait Pulo Berhala to Cape Rachada”, kopergravure vervaarigd door Davies & Company uitgegeven te Londen door de Admiraliteit van Engeland op 8 oktober 1895 onder toezicht van Rear Admiral Sir W.J.L. Wharton. Afm.: 66 x 98 cm.
Op deze zeldzame en grote 19e-eeuwse zeekaart of zeekaart zien we het Maleisisch schiereiland met Kuala Lumpur, de nabijgelegen eilanden en delen van Sumatra, omringd door de Zuid-Chinese Zee en de Straat van Malakka.
Het Kuala Lumpur van de tweede helft van de 19e-eeuw was een klein stadje dat te kampen had met veel sociale en politieke problemen. De gebouwen waren gemaakt van hout met daken van palmbladeren die gevoelig waren voor brand. Er was gebrek aan goede sanitaire voorzieningen en de stad werd geteisterd door ziekten. Er was een constante dreiging van overstromingen. De Chinese en Maleise nederzettingen lagen langs de oostelijke oever van de Klang-rivier. Chinezen vestigden zich met name rond Market Square. De Maleiers en later Indiase Chettiars en Indiase moslims woonden in het gebied rond Java Street (nu Jalan Tun Perak). In 1880 werd door het koloniale bestuur de hoofdstad van de staat Selangor van de stad Klang naar het strategisch gunstiger gelegen Kuala Lumpur verplaatst. De Britse minister-resident William Bloomfield Douglas besloot daarna dat overheidsgebouwen en woningen ten westen van de rivier moesten worden neergezet.
Vanaf 1896 is Kuala Lumpur hoofdstad van de Gefedereerde Maleise Staten en later Maleisië.
In 1795 werd door koning George III de United Kingdom Hydrographic Office opgericht voor de vervaardiging van nautische kaarten van de hoogste kwaliteit voor de Royal Navy. Voorafgaand aan de oprichting van de Admiraliteit was het opmeten en uitgeven van zeekaarten vooral een commerciële onderneming waarin de cartograaf vaak zelf op zoek moest naar een uitgever die het drukken van zijn kaarten wilde bekostigen. Van ontdekkingsreiziger James Cook is bekend dat hij op zoek moest naar financiers om zijn eigen zeekaarten uit te geven, de meest toonaangevende en beste kaarten van die tijd. Het systeem van particulier gefinancierde zeekaarten liet grote delen van de wereld ongekarteerd en ook veel uitstekende kaarten werden niet uitgegeven. Koning George III zag dat er door slechte kaarten onderweg vertragingen ontstonden en schepen verloren gingen, waardoor er aanzienlijke verliezen in handelsinkomsten werden geleden. Daarop werd de Hydrographic Office opgericht, een geïnstitutionaliseerd en door de overheid gesponsord cartografisch agentschap. De Hydrographic Office is tot op de dag van vandaag in bedrijf.
Prijs: EUR 1.350,-