“Vue du Marchè aux fleurs, & d’une partie du Palais Royal à Amsterdam”. Kopergravure met aquatint vervaardigd ca. 1824-26 door Frederik Christiaan Bierweiler naar het ontwerp van Cornelis de Kruyff, uitgegeven te Amsterdam door Frans Buffa & Zn. In de tijd met de hand gekleurd. Afm. (afbeelding): 42 x 58 cm.
We zien de Bloemenmarkt aan de toen nog niet gedempte Nieuwezijds Voorburgwal met op de achtergrond het Paleis te Amsterdam.
Vroeger kochten Amsterdammers hun bloemen, planten en bomen – net als andere producten – op de markt. Voor verschillende koopwaren bestonden verschillende markten. De markt aan de Nieuwezijds is begin 19e-eeuw de belangrijkste bloemenmarkt van de stad. De handelaren voerden hun waren vaak per boot aan en legden hier aan om hun bloemen en planten te verkopen. In 1862 verhuisde de bloemenmarkt naar het Singel, tussen de Munt en het Koningsplein.
Fraai is het modebeeld dat geschetst wordt van de elegante figuren op de markt. De taille van de vrouwenjapon wordt ingesnoerd met een korset; de japon is hoog gesloten met kraag, en de rok en ‘ballonmouwen’ zijn wijd. De japonnen worden versierd met ruches, stroken en strikjes. Vrouwen dragen pijpekrullen rond het hoofd en een knot, gedragen met een bonnet of luifelhoed. Het mannelijke silhouet is vrouwelijk: men draagt een korset en opvulling om een smalle taille en brede borst te krijgen. Het haar is lang en warrig of gekruld. Op het hoofd wordt vooral de hoge (kachelpijp)hoed gedragen.
Frederik Christiaan Bierweiler (1783 – na 1831) stond in Amsterdam ingeschreven als graveur. Christaan Kramm in zijn Levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche kunstschilders, beeldhouwers (1864) beschrijft hem als “een bekwaam kunstenaar, die het schraapijzer meesterlijk te hanteren wist.”
Provenance: verkocht door Simon Emmering 21 oktober 1983 voor Hfl. 5.500,-
Prijs: Euro 2.450,- (incl. lijst, BTW margeregeling)