“A Silent Greeting”, staalgravure vervaardigd in 1892 door Charles Murray naar het schilderij van Sir Lawrence (Lourens) Alma-Tadema (Opus CCXCIX). Met potlood gesigneerd door Alma-Tadema en Murray. Afmetingen (afbeelding): 39,8 x 30,2 cm.
Het schilderij “A Silent Greeting” werd gemaakt in opdracht van de oprichter van de Londense Tate Gallery, Sir Henry Tate (1819-1899). Het is een aanvulling op het eerder voor Tate vervaardigde werk “A Forgone Conclusion“.
Een Romeins officier, net terug van een veldtocht, legt een boeket rozen in de schoot van zijn geliefde. Ze is in slaap gevallen terwijl ze op hem wachtte. Over dit kunstwerk schrijft in 1894 het Britse Art Journal: Buiten het gordijn, dat wordt opengehouden door een discrete slaaf, gloeit de zon in de vestibule. De schone is door de warmte zo diep in haar zachte kussens in slaap gezonken, dat zelfs de stille groet van geopende rozenknoppen, een geschenk van haar geliefde, haar niet kunnen wekken.
Alma-tadema verzekerde zich van een lucratieve markt met een aantal scènes die lijken op Victoriaanse taferelen van verliefde stelletjes in een klassieke omgeving.
Als dit werk wordt geïnterpreteerd buiten de Victoriaanse context, is het tafereel echter niet zo onschuldig als het aanvankelijk lijkt. In het oude Rome hadden vrijgeboren meisjes uit de hogere klassen weinig contact met mannen van buiten hun familie en huwelijken werden veelal gearrangeerd als zij nog jong waren. Pas na het huwelijk verwierven zij macht en status als de vrouw des huizes. Vaak waren huisslaven medeplichtig in de affaires van hun meesteressen. “A Silent Greeting” verandert daarmee in een tafereel van een minnaar die snel een cadeau achterlaat bij zijn maîtresse. De slaaf wachtend achter het gordijn, staat op de uitkijk om te waarschuwen bij een onverhoopte nadering van de echtgenoot.
Prijs: Euro 1.950,- (incl. lijst)