Amsterdam, ‘s Lands Zeemagazijn – L. Oeder naar Ludwig Rohbock, 1852-1855

“Amsterdam – Marine.”  Staalgravure vervaardigd door L. Oeder naar een tekening van Ludwig Rohbock, uitgegeven in 1852-1855 door Georg Gustav…

Lees verder

125

Amsterdam – Marine.”  Staalgravure vervaardigd door L. Oeder naar een tekening van Ludwig Rohbock, uitgegeven in 1852-1855 door Georg Gustav Lange als deel van „Het koningrijk der Nederlanden, voorgesteld in eene reeks van naar de natuur geteekende schilderachtige gezigten” geschreven door Johannes Leonardus Terwen. Later met de hand gekleurd. Afm. (incl. tekst): ca. 12,5 x 16,5 cm.

Centraal in de voostelling ligt ‘s Lands Zeemagazijn, geheel links het Oosterdok en geheel rechts de Kattenburgerbrug.

‘s Lands Zeemagazijn was het belangrijkste gebouw van de Admiraliteit van Amsterdam. Dit was een van de vijf Admiraliteitscolleges die zorgden voor bescherming op zee van de koopvaardijvloot en het grondgebied van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De oorlogsvloot diende hiertoe te worden uitgerust, bevoorraad en onderhouden. De goederen die hiervoor nodig waren, werden in het magazijn opgeslagen, zoals scheepsbenodigdheden en wapens.

Het magazijn werd in 1656 opgeleverd onder leiding van Amsterdams stadsbouwmeester Daniël Stalpaert. De eerstesteenlegging geschiedde op 28 september 1655. Door tewerkstelling van een ongebruikelijk groot aantal timmerlieden en metselaars was het gebouw al na negen maanden gereed voor gebruik.

In 1740 verkeerde het magazijn in slechte staat. Door het gewicht van de kanonnen begon het gebouw te verzakken, waarna het door een thans nog bestaande zware gemetselde beer rondom werd gesteund. Niet alleen door de steunberen werd het gebouw verstevigd, ook werden er aan de zijkanten middenrisalieten gebouwd, waardoor het gebouw een nog symmetrischer uiterlijk kreeg. In de nacht van 5 op 6 juli 1791 ging het gebouw in vlammen op (alleen de muren bleven staan), maar werd direct daarna herbouwd door stadsarchitect Abraham van der Hart (1747-1820). Deze herbouw duurde tot 1793. De muren werden hersteld en bepleisterd in de kleur van Bentheimer zandsteen.

Door de afwerking lijkt het dat het gebouw is opgetrokken uit grote blokken zandsteen. Het gebouw deed dienst als Zeemagazijn tot 1795, toen de Admiraliteit werd opgeheven. Daarna kwam het in gebruik als Magazijn der Marine. Vanaf 1973 is het gebouw in gebruik als het Scheepvaartmuseum.

Johannes Leonardus Terwen (1813-1873) was een Nederlands onderwijzer in Gouda en schreef verschillende boeken over de geschiedenis en topografie van Nederland waarvan “Het Koninkrijk der Nederlanden”, met staalgravures van alle belangrijke steden en plaatsen, een van de belangrijkste is.

Prijs: Euro 125,-