Salomé – Alphonse Mucha, 1897

Salomé, lithografie ontworpen door Alphonse Mucha en gedrukt in kleuren in juli 1897 door L’Imprimerie Champenois als onderdeel van “L’Estampe…

Lees verder

2.950

Salomé, lithografie ontworpen door Alphonse Mucha en gedrukt in kleuren in juli 1897 door L’Imprimerie Champenois als onderdeel van “L’Estampe Moderne,” een serie gepubliceerd tussen 1897-1899 in 24 maandelijkse delen, elk met vier prenten. Rechts onder in de marge voorzien van het reliëfstempel van L’Estampe Moderne. Afmeting (prent): 41 x 31 cm.

Afgebeeld is de Bijbelse figuur Salome, de dochter van Herodes Filippus en prinses Herodias, in de voor Alphonse Mucha kenmerkende sensuele en zwierige stijl. Het evangelieverhaal van haar dans op de verjaardag van haar stiefvader Herodes Antipas, die Johannes de Doper liet onthoofden op verzoek van haar moeder, inspireerde eeuwen lang kunst, literatuur en muziek.

In het fin-de-siècle Europa was Salome een obsessie, waarbij haar dodelijke dans werd opgevoerd  in opera’s, balletvoorstellingen, gedichten, schilderijen en meer. Gekarakteriseerd als vilein en verdorven, was zij het perfecte symbool van de decadente stemming van die tijd en de argwaan jegens de vrouwelijke onafhankelijkheid en macht. Alphonse Mucha’s Salome is erotisch en exotisch in haar doorschijnende kostuum en gestileerde haar, typisch voor de Art Nouveau. Met haar halfgesloten ogen kijkt ze de toeschouwer uitdagend aan…

Salome wordt hier niet afgebeeld met het hoofd van Johannes de Doper, maar is in de greep van de dans die Herodes zoveel genoegen schonk.

Literatuur: Ann Bridges (red.), “Alphonse Mucha het complete grafische werk” (1987), R10c.

Prijs: Euro 2.950,-