Le Gandin Ivre – Albert Bertrand naar Félicien Rops, 1910
“Le Gandin Ivre” [de dronken dandy], kleurenets ‘au repérage’ vervaardigd in 1910 door Albert Bertrand naar het ontwerp van Félicien…
Lees verder
“Le Gandin Ivre” [de dronken dandy], kleurenets ‘au repérage’ vervaardigd in 1910 door Albert Bertrand naar het ontwerp van Félicien Rops. Met potlood genummerd “36/150” en voorzien van een reliëfstempel rechts onder de voorstelling. Afm. (voorstelling): 31,4 x 43,8 cm (plaatafdruk: 38,5 x 48,4 cm).
De ets toont een scène in een Parijse uitgaansgelegenheid, waarin een dronken man onderuitgezakt in de armen van een vrouw ligt. De sfeer is losbandig en decadent; de bourgeoisie wordt getekend door moreel verval.
Félicien Rops (1833-1898) verbeeldde dit met zijn kenmerkende scherpe en satirische beeldtaal. In Le Gandin Ivre fungeert de dandy als karikatuur van de zelfingenomen, oppervlakkige man die zich verliest in drank en vermaak – een ironisch commentaar op de sociale normen van zijn tijd.
Rops wilde eigentijds zijn, modern, een kunstenaar die zijn tijd doorgrondde en verbeeldde. In Parijs vond hij die moderniteit: in de cabarets, bordelen en het nachtleven met hun dubbelzinnige geneugten en verborgen drama’s. Le Gandin Ivre past in die wereld — een scène die niet alleen spot met morele hypocrisie, maar ook het tragikomische toont van de “hoer met het hart”, een thema dat verwant is aan het werk van Toulouse-Lautrec en de naturalistische literatuur van Émile Zola, de gebroeders Goncourt en De Maupassant.
Bij de “au réparage” techniek die de graveur gebruikte, werden diverse drukplaten in verschillende kleuren ingeïnkt en vervolgens na elkaar op hetzelfde vel papier gedrukt, waarbij uiteindelijk één meerkleurige afbeelding ontstond.
Literatuur:
- Maurice Exsteens (1928) “L’oeuvre gravé et lithographie de Félicien Rops“, nr. 855.
Prijs : Euro 2.950,-