Schroefstoomschip – S. Lankhorst naar Gerard Voorduin, 1866
“Schroefstoomschip 4de klasse | model Amstel, Apeldoorn, Soestdijk enz.” Kleurenlithografie vervaardigd door S. Lankhout naar een tekening van Gerard Voorduin,…
Lees verder
“Schroefstoomschip 4de klasse | model Amstel, Apeldoorn, Soestdijk enz.” Kleurenlithografie vervaardigd door S. Lankhout naar een tekening van Gerard Voorduin, uitgegeven door Hendrik Nijgh in 1866. Afm. (voorstelling): 25,5 x 35,7 cm (incl. tekst 29,2 x 37 cm).
In vergelijking met andere kleine marines moest de Nederlandse marine een enorm gebied bewaken en controleren. Niet alleen Nederlands-Indië, maar ook Nederland zelf. De meeste grote steden lagen aan zee of aan belangrijke bevaarbare rivieren, en dat gold ook voor veel kleinere plaatsen. Het Nederlandse leger en de reguliere oorlogsschepen van de marine konden vijandelijke kanonneerboten niet tegenhouden om de vele rivieren, de Zuiderzee of de Zeeuwse wateren binnen te dringen. Daarom had Nederland een onevenredig groot aantal schepen met een geringe diepgang nodig voor de verdediging van haar steden.
Maar de stroomschroefschepen van de 4e klasse deugden niet, daar was iedereen het over eens:
“Bij den bouw der schroefstoomschepen 4de klasse, ook wel stoomflottille-vaartuigen geheeten, heeft men aan drie onderscheidene eischen getracht te voldoen. Men wilde aan die vaartuigen de geschiktheid geven om tot verdediging des lands op onze stroomen te worden gebruikt, de reis over den oceaan te doen en in Indië diensten te verrigten. Het gevolg is, naar de meening van bijna allen, geweest, dat deze stoomschepen in geen opzigt voldoen. Zij hebben te veel diepgang, zijn door een te zwaar tuig belemmerd, bieden geene genoegzame ruimte voor de huisvesting der bemanning aan, en er heerscht daarin eene overgroote hitte, die in Indië schier ondraaglijk is. Men sprak van eene warmte in de machinekamer van het schip van 150° à 180° Fahrenheit en van stokers, die bij het verrigten hunner taak flauw werden. Verkeerde spaarzaamheid schijnt hier de gewone gevolgen gehad te hebben.” (Bron: Algemeen Handelsblad 29 september 1862)
Prijs: Euro 475,-