Tulp – Pierre-Joseph Redouté, 1824

“DRAKEN TULP” “Tulipa Gesneriana. Var. Dracontia” stippelgravure vervaardigd door Langlois naar het ontwerp van Pierre-Joseph Redouté gedrukt in kleur en…

Lees verder

“DRAKEN TULP”

Tulipa Gesneriana. Var. Dracontia” stippelgravure vervaardigd door Langlois naar het ontwerp van Pierre-Joseph Redouté gedrukt in kleur en uitgegeven te Parijs door Imprimerie de Remond rond 1824 als deel van het “Album de Redouté”. Afm. (papier) 52,5 x 35,5 cm.

Pierre-Joseph Redouté (1759 – 1840) kwam uit een schildersfamilie uit de Ardennen. In 1782 gaat hij naar Parijs waar hij aanvankelijk decors ontwerpt voor het Théâtre Italien. In zijn vrije tijd tekent hij planten. Hij komt in contact met de Nederlandse professor Gerard van Spaendonck (1746 – 1822), verbonden aan de Jardin du Roi en wordt diens assistent en leerling.

Redoutés talent breekt door en hij wordt hofschilder voor Marie Antoinette en later Joséphine de Beauharnais (de eerste vrouw van Napoleon), die beroemd was om haar tuinen rondom kasteel Malmaison. Redouté werd artist-in-residence op Malmaison en produceert daar “Les Liliacées“. Met 486 kleurengravures in 8 delen z’n meest omvangrijke werk. Ook maakt hij “Les Roses“, een eveneens indrukwekkend en belangrijk boek met daarin 170 platen en beschrijvingen van rozen.

Na de dood van Joséphine, ging het Redouté finaniceel minder voor de wind. Hij wordt tekenleraar bij het Musée d’Histoire Naturelle in 1822, maar wordt na de revolutie van 1830 vervolgens weer Peintre du Cabinet de la Reine Marie-Amélie. Zijn laatste grote werken “Choix des plus belles fleurs” en “Choix de soixante roses dédiées a la reine des Belges” completeren zijn imposante oeuvre.

Redouté ondervond tijdens zijn leven weinig last de grote politieke onrust van de tijd. Revolutie en restauratie en de verschillende heersers die het voortbracht, stemden allen in met het werk van deze fenomenale botanische kunstenaar.

Redouté’s faam is grotendeels te danken aan zijn inspanningen om de stippelgraveertechniek te perfectioneren. Deze arbeidsintensieve en daardoor kostbare techniek geeft subtiele en prachtige kleurnuances. Elke plaat werd vervaardigd met de à la poupée-techniek, waarbij meerdere kleuren vóór het drukken op een plaat werden aangebracht. Na het drukken werd elke afdruk met de hand minutieus bijgekleurd.

In het “Album de Redouté” werd een selectie van Redouté’s meest gevierde werken opgenomen uit “Les Roses”, “Les Liliacées” en “Jardin de la Malmaison”.

Prijs: Euro 1.850,-