“Bouton d’Or – Coquelicot” [boterbloem en klaproos, kleurenlithografie vervaardigd rond 1900 door Georges Riom. Gesigneerd in de voorstelling links in het midden. Afm. ca. 39 x 18 cm.
Dit prachtige affiche heeft een zwierige asymmetrische compositie zoals typerend voor de Art Nouveau. De natuur was daarbij vaak de belangrijkste inspiratiebron vol langstelige, gracieus gestileerde planten en bloemen. De sierlijke bloemen werden afgebeeld in een stijl die doet denken aan Japanse prenten: tweedimensionaal en bijna abstract, met een sierlijke compositie en krachtige kleuren.
De befaamde handelaar Siegfried Bing was een drijvende veer achter de toename van Japanse invloeden in de Westerse kunstwereld. De door Bing geïmporteerde prenten vonden gretig aftrek bij kunstenaars die op zoek waren naar een nieuwe stijl, waaronder Vincent van Gogh. Bing specialiseerde zich in Japanse kunst in zijn Parijse galerie L’Art Nouveau, waaraan de stroming haar Franse naam ontleent.
Klaprozen, die al eeuwenlang een symbool voor slaap en opiumgebruik waren, kwamen eind 19e-eeuw veelvuldig terug in schilderijen van Belle Époque-kunstenaars als Claude Monet, Robert Vonnoh en Lucien Pissarro. De boterbloem staat symbool voor zelfrespect (rijkdom), kinderlijke onbevangenheid en stralende charme.
Prijs: VERKOCHT