Winter scene – Simon Frisius after David Vinckboons, 1618

2.150

Hyems” (winter), ets van de hand van Simon Wynhoutsz Frisius naar het ontwerp van David Vinckboons en uitgegeven als serie van vier seizoenen door Henricus Hondius in 1618. Afmetingen 38,2 x 50,2 cm.

Op de bevroren gracht bij een kasteel heeft zich een grote groep elegant geklede lieden verzameld. De dames en heren wandelen over het ijs, een enkeling schaatst, een groepje speelt kolf en twee heren laten zich vervoeren in een als zwaan vormgegeven arrenslee. Rechts zit een jongetje op een priksleetje.

Het tafereel is waarschijnlijk aan de fantasie van Vinckboons ontsproten, maar het kasteel links op de ets heeft echt bestaan. Het was het Château de Verneuil, ten noordoosten van Parijs.

David Vinckboons (1576 – ca. 1633) was een zeer succesvol schilder in de traditie van Pieter en Jan Brueghel. Hij schilderde landschappen, elegante gezelschappen, boerenkermissen en een ijsgezicht. Hij ontwikkelde een nieuwe schilderstijl: landschappen, die met dieren en figuren werden verlevendigd. Verder illustreerde hij bijbels, boeken en assisteerde Gillis Claesz. de Hondecoeter bij het schilderen van figuren, die daar minder bedreven in was.

De prentkunstenaar Simon Frisius (1580-1629) was geboren in de Friese stad Harlingen en ontving zijn scholing waarschijnlijk in Amsterdam. In 1598 vestigde de jonge Frisius zich in Parijs, waar hij zich specialiseerde in het na graveren van gekalligrafeerde letters in koper. Vanaf 1611 werkte Frisius in Den Haag. Hij trad er op als zaakwaarnemer van enkele buitenlandse vorsten. Zakelijke besognes maakten Frisius tot een welgesteld man. Zijn artistieke productie droeg daar ook aan bij. Na zijn dood in 1629 liet Frisius een oeuvre na dat bestaat uit zo’n 230 prenten, voornamelijk etsen. Naast kalligrafische illustraties maakte hij portretten. Ook landschappen en historische scènes werden door Frisius afgebeeld.

Referentie:

  • Hollstein 223, eerste en enige staat.
  • De Jongh/Luijten – Mirror of everyday life, Gerneprints in the Netherlands 1550-1700, nr. 24, pp 141-144: “Frisius’ plate gives yet antother interpretation of Vinckboon’s design; it is etched with a thin tremulous line that highlights the gracefulness of the figures.”

Prijs: Euro 2.150,- (incl. lijst)